A Petőfi Sándor Középiskolai Fiúkollégium bemutatása

Az intézmény eredendően 1949-51. között 300 fő befogadására alkalmas kollégiumnak épült. Fenntartója Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata. Alapításának éve 1959. Kollégistáink 6-8 ágyas szobákban nyernek elhelyezést. A Petőfi Kollégium Miskolc legrégebbi kollégiuma. Az 1990-es évek végén beindult szakmai innováció jegyében a kollégiumban elhelyezett tanulói létszám csökkenésével párhuzamban, az eredetileg lakóhelyiségek egy részének átalakításával került sor, a szakkollégiumi program háttér infrastruktúráját képező két informatika szaktanterem, és az idegen nyelvi labor kialakítására. Mindhárom szaktantermet pályázati úton elnyert támogatásból, illetve sajáterő bevonásával alakították ki.

A kollégium a város fő észak-déli gerincvonalán, annak déli részén helyezkedik el. A kollégium közel fekszik mind a vasúthoz, mind pedig a Volán pályaudvarhoz. Szinte az összes miskolci középfokú közoktatási intézményt átszállás nélkül megközelíthetik diákjaik a helyi tömegközlekedési eszközökkel (autóbusz, villamos).

A Petőfi Sándor Középiskolai Fiúkollégium a Miskolcra továbbtanulási céllal érkező fiútanulók elhelyezését, nevelését-oktatását szolgáló intézmény. Tanévnyitó statisztikai létszáma 249 fő volt.

A tanulóknak a bázisiskolákra vonatkozó összetétele heterogén, de ugyanez mondható el az életkor vonatkozásában is. Egyébként majdnem valamennyi miskolci szakiskola és szakközépiskola képviselteti magát tanulóival az intézményben (17).

Az össztanulói létszám közel 97%-a szakközépiskolai vagy szakiskolai képzésben részesülő, 3%-a gimnáziumi tanuló. A közelmúltban prognosztizált a gyermeklétszám csökkenése, az eltelt két évben sajnos a Petőfi Kollégiumban is éreztette hatását. Feltöltöttsége a korábbi években 100%-os volt.

A nevelőtestület szakos összetételét vizsgálva megállapítható, hogy valamennyi tantárgyból rendelkezik a kollégium szaktanárral. A tantestületből 10 fő lát el csoportvezetői feladatokat, egy kolléga függetlenített könyvtáros. Az informatikai szakkollégiumi program működtetése és a rendszergazdai feladatok, függetlenített informatikus kolléga munkaköri feladatai közé tartoznak. Az intézmény vezetése nagy hangsúlyt helyez a humánerőforrás fejlesztésére, és szakmai naprakészségének biztosítására. Mindezt külső és belső továbbképzéseken való részvétellel, valamint tudatos káderpolitikával valósítjuk meg. Az intézményi szervezeti kultúra fejlesztése az intézményi működés hatékonyságának emelése érdekében dolgoztuk ki három minőségirányítási rendszerünket. Mind a Comenius közoktatási és minőségfejlesztési I-es számú intézményi modell, mind az IMIP (Intézményi Minőségirányítási Program, mind pedig a HACCP (Közétkeztetési Minőségbiztosítási Rendszer) minőségbiztosítási program, remélhetőleg nagyban hozzá fognak járulni további céljaink megvalósításához. A kollégium korábbi vezetése is, de jelenlegi vezetése még nagyobb hangsúlyt fektet az infrastrukturális és a szakmai fejlesztésekhez szükséges, minél nagyobb volumenű külső, elsődlegesen pályázati pénzeszközök felkutatására, elnyerésére. Ezt a törekvést az eltelt egy évtizedben siker koronázta. A kollégium által benyújtott pályázatok 85%.-a volt sikeres, ezáltal a kollégium közel negyven millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el a különböző pályáztató szervezetektől. Mindig is nyitott, befogadó intézmény volt és törekedett arra, hogy a vidéki magyar ifjúság igazi második otthonának tekintve élhesse dolgos hétköznapjait a kollégium patinás falai között. Ezt támasztja alá kollégistáik véleménye is, hiszen a 2008-as klímamérés eredménye alapján a túlnyomó többség (84, 5%) jól érzi magát a Petőfiben.

Pedagógiai programunkról

A pedagógiai program legfontosabb célkitűzései. A kollégisták személyiségének kibontakoztatása, hátrányos helyzet kompenzálása, tehetséggondozás, esélyegyenlőség biztosítása, felzárkóztatás, lemorzsolódás csökkentése, reális életpályára való felkészítése, a társadalmi életbe való bekapcsolódásuk elősegítése, kulcskompetenciák fejlesztése.

Tehetséggondozással kapcsolatos információk: minőségi sport támogatása (kollégiumok közötti csapat és egyéni bajnokságra való felkészítés), a szakkollégiumi programon belül angol és informatikai tehetséggondozó csoportok működtetése (éves tematika szerinti foglalkozások, városi versenyek lebonyolítása), szakköri tevékenységeink (Petőfirka, rajzszakkör) városi kollégiumi vers- és prózamondó verseny szervezése évente egy alkalommal.

Felzárkóztatással kapcsolatos információk. A 9-10. évfolyam számára szintfelmérésen, illetve követéses mérésen alapuló csoportos felzárkóztató foglalkozásokat, illetve tanulás-módszertani foglalkozásokat szervez az iskolai beilleszkedés elősegítése és a lemorzsolódás megakadályozásának céljából. Szaktárgyi felzárkóztatás a következő tantárgyakból folyik: matematika, fizika, kémia, informatika, angol nyelv, biológia, történelem, magyar nyelv, német nyelv.

Tanórán kívüli foglalkozások, választható, nem kötelező foglalkozások, szakkörök ismertetése. Szakkollégiumi foglalkozások (angol, informatika) sport házibajnokságok: labdarúgás, asztalitenisz, sakk, kézilabda, sportlövész szakkör, Petőfirka szakkör, rajzszakkör, honismereti és természetjáró kör, stúdiós szakkör, operabarátok köre, filmklub. Az informatika labor, a könyvtár és a kondicionáló terem nyitvatartási rend szerint tanári felügyelet mellett áll a tanulók rendelkezésére.

Tárgyi feltételrendszer, felszereltség. A kollégium tárgyi feltételrendszerének és felszereltségének jelenlegi szintjét alapvetően az épület adottságai, a fenntartó által a fejlesztésre nyújtott támogatások, valamint a bevonható külső pénzeszközök volumene együttesen határozták meg. A foglalkozások tartásához szükséges háttér infrastruktúrát fenntartói forráshiány miatt, az utóbbi években, az intézmény vezetése külső pályázati forrásokból biztosítja, lehetőségeink eléggé beszűkültek, a taneszközök amortizálódnak. A kollégium az eltelt pár évben, PHARE projektben, INTERREG projektben és több más szakmai pályázaton vett sikerrel részt, ahol lehetett pályázott.

Az intézmény évek óta egyre szűkösebb költségvetése miatt a bevételeit a működési kiadásokra fordítja, szakmai fejlesztésre igen kevés összeget tud csak elkülöníteni. Prioritásként mindenképpen meg lehet említeni, hogy a kollégium szinte valamennyi tanulója B.A.Z. megyéből, vagy a régióból kerül ki, zömében kistelepülésekről. A kollégium tanulói között igen magas a hátrányos helyzetű gyerekek aránya, amely meghaladja az összlétszám egyharmadát (118 fő). Ezeknek a gyerekeknek a kollégium ténylegesen „második otthonul” szolgál, a kollégium révén olyan szolgáltatásokhoz juthatnak hozzá, amelyek otthon nem állnak rendelkezésre. A tanulói állományban megjelent egy lassan bővülő létszámú roma származású csoport, akiknek a beillesztése kiemelt feladatuk.

A prevenció jegyében a kollégium rendelkezik ifjúságvédelmi programmal és esélyegyenlőségi tervvel, akciótervvel is. Mindkettő elsődlegesen a hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű és veszélyeztetett helyzetű tanulók szociális helyzetének javítására irányul. Ez elsődlegesen –mivel erre az intézménynek külön pénzeszköze nincsen- tájékoztatással, a lehetséges igénybe vehető forrásokra való rámutatással működik. Az igen rászorult tanulók pénzügyi támogatására hozta létre az intézmény a „Második Otthon” elnevezésű kollégiumi alapítványt, mely évente rendszeresen 10-15 tanulót támogat ösztöndíjszerűen anyagilag (térítési díját részben átvállalja, vagy eseti segélyt nyújt). Az alapítvány évente több százezer forinttal járul hozzá a kollégiumi életkörülmények javításához. Magyarországon a rászorult tanulók szülei szociális alapon, a helyi önkormányzatoktól rendszeres taníttatási hozzájárulást –térítési díj átvállalást– igényelhetnek, amennyiben gyermekük másik településen tanul és kollégiumi elhelyezésben részesül. Ezzel a szülők jelentős része nincs tisztában, tehát figyelmüket erre rendszeresen fel kell hívni. A Miskolci Önkormányzat rendelete értelmében, a rendszeres gyermekvédelmi segélyben részesülőknek, vagy három vagy annál több gyermekkel rendelkező családok kollégista tanulóinak 50%-os térítési díj kedvezmény adható.

A társadalmi esélyegyenlőség biztosításához a kollégium, a maga pedagógiai eszközrendszerével is hozzájárul. Ezt, tanulmányi kompenzációt célzó tantárgyi felzárkóztató, fejlesztő és egyéni korrepetáló foglalkozásokkal próbálja megvalósítani. A fenti általános cél mellett, elsődleges konkrét céljuk az, hogy a vidékről különböző, általában gyengébb felkészültségű, az erősebb színvonalú városi iskolákba bekerülő tanulók, az első akadályt sikerrel vegyék, a 9. osztályt probléma nélkül el tudják végezni, ne peregjenek ki az iskolarendszerből.

A kollégium a prevenció jegyében törekszik az otthontól jobb tanulási feltételeket biztosítani. A kollégiumi lakószobák egyharmadában Internet szolgáltatás, szinte minden szobában kábeltévé van. A kollégium lőtérrel, 8 ezer kötetes könyvtárral, informatikai-laborral, nyelvi-laborral, kondicionáló-teremmel, két sportpályával, TV-termekkel rendelkezik. Az Internettel, PC-vel, projektorral felszerelt tanulóközpontok/tanulószobák kialakítása, pályázati támogatásból folyamatban van. A tanulóknak az étkezési térítési díj kivételével semmilyen szolgáltatásért nem kell fizetniük, minden ingyenes.

A tanulók három szinten iskolánként nyernek elhelyezést, életkorilag keverten. A 9. évfolyamos tanulók beilleszkedését szobánként egy-egy „kipróbált” idősebb kollégista „szobafőnök” segíti. Szobánként 6-8 tanuló nyer elhelyezést, ami átlagosan szűkös 5m2/fő életteret jelent. A kollégium egyéb közösségi terei viszont nagyok. Az intézmény szaktantermekkel, négy nagyméretű tanulószobával, két sportpályával, lőtérrel, kondicionáló teremmel, négy nagyméretű társalgóval, díszteremmel, tágas, jól felszerelt könyvtárral rendelkezik.

A kollégium házirendje hagyományos elveken alapszik. A tanulók mozgását, életét a házirend napirendi része írja le, percnyi pontossággal. A kollégiumban állandóan van pedagógiai felügyelet, ha kell még hétvégén is. A tanulás a kollégiumban hagyományos szilenciumi rend szerint működik. A tanulók csak kimenői engedéllyel hagyhatják el a kollégiumot. Minden tanuló egyéni vonalkódos kártyával rendelkezik. Ez a beléptető-rendszer és étkeztető-rendszer működésének elengedhetetlen feltétele. Az elektronikus rendszer lehetővé teszi a tanulók hollétének pontos ellenőrzését. A kollégiumban 2200h-t követően villanyoltás és takarodó rend van, amelyet két éjszakás ügyeletes pedagógus felügyel. Hétvégére a kollégiumból nincs kötelező hazautazás. A tanulók előzetesen kötelesek indoklással bejelenteni hétvégi bentmaradási igényüket, az ezzel megbízott reszortfelelős tanárnál, aki ezt regisztrálja és intézkedik a vezetésnél az ügyelet megszervezése vonatkozásában.

A kollégium pedagógiai tevékenységét alapvetően a pedagógiai program és annak éves lebontása, az éves nevelési munkaterv határozza meg, amelyet az intézmény igazgatója készít el és a nevelőtestület hagy jóvá. A dokumentum pontosan lebontja a feladatok ütemezését és nevesíti a felelősöket, valamint tartalmazza az azok ellenőrzésére vonatkozó tervet is.

A kollégiumban a nevelőtestülettel szoros közreműködésben DÖK és szülői munkaközösség, valamint Közalkalmazotti Tanács is működik. Az intézményben jelenleg szakszervezet nem működik. Az étkeztetést az intézmény saját főzőkonyhájával oldja meg, amely a kollégiumi ellátottakon kívül még négy másik intézményt is étkeztet. A kollégium biztosítja tanulói számára az orvosi ellátást, saját iskolaorvossal. A tanulóknak erre vonatkozó igényét a reggeli ügyeletes tanárnál kell bejelenteniük. A délelőtti benttartózkodás okát a tanulók vonatkozásában, a kollégium faxon vagy e-mail-ben a vonatkozó iskoláknak megküldi.

A kollégiumi szervezet jól behatárolható feladat, hatáskör és illetékességi rendszer alapján működik. Minden dolgozó pontosan meghatározott munkaköri leírás szerint végzi munkáját. Minden dolgozó tisztában van azzal, hogy mit kell tennie, kinek tartozik felelősséggel, kihez fordulhat segítségért.

A kollégium alkalmazotti létszáma 2008-ban 50 fő volt. Az engedélyezett alkalmazotti létszámunk 2009.-ben 46 főre csökkent.

Hagyományaink

Kollégiumunk ebben az évben ünnepli alapításának 50 éves jubileumát.

Az eltelt ötven évben olyan hagyománnyá vált sport- és kulturális tevékenységek épültek be a kollégiumi nevelés folyamatába, amelyek csak a kollégiumra jellemzőek, azt egyedivé teszik, színezik, meghatározzák arculatát, befolyásolják a róla kialakított képet. Ezek az alábbiak: